TnT - Dohled - kompletní informace
V rámci království Gogorna začal v začátcích našeho hraní jako první experimentovat s velkým dohledem Velmistr LaTT Takyjsemsisek. Všechny nás doslova šokovalo, kam až dohlédne. Popis a návod jak na to ale nikdy na královských stránkách Gogorny nevyšel. Nyní tedy opožděně platíme dluh a společně s Velmistrem Shadowfilem jsme připravili nejkomplexnější materiál o dohledu v dějinách Orny.
Význam dohledu
Dohled, nebo chcete-li vzdálenost, kam dohlédnete kolem sebe během hry, má zcela zásadní význam z hlediska herní efektivity. Běžný dohled bez jakéhokoliv vylepšení je 180 metrů, což je beznadějně málo. Cestovateli, který vidí jen na tak zoufale krátkou vzdálenost, uniká ve hře ohromná spousta věcí. Neuvidí desítky, ba stovky, příšer a mine spoustu zajímavých budov, aniž by je mohl využít. Pokud je bude chtít navštívit, bude muset dojít prakticky až k nim, aby se budovy dostaly do jeho zorného pole.
V době rozšířených cestovních portálů, kdy se spojenci mohou navzájem navštěvovat ve svých domovských územích, nemá možnost plně využít potenciálu v místě návštěvy, protože nemá dostatečný výhled. Zároveň se nemůže ani zúčastnit společných návštěv katakomb, protože jednou z podmínek pro společný vstup spojenců do kobek je to, že všichni příslušné kobky vidí.
Každá akce v terénu, který cestovatel nezná, je pro něj v případě malého dohledu utrpením. Všechny nepřátele vidí v omezeném množství, při rychlejším pohybu (například při jízdě vlakem či autobusem) vidí všechny případné výhody ve hře (svatyně štěstí a zkušeností, stromky poskytující dřevo, houští poskytující byliny nebo peníze či orny, atd.) na poslední chvíli a často nemá možnost ani reálně zareagovat. Naprosto také ztrácí přehled o tom, jaká teritoria v sousedství jsou v držení jeho nepřátel, či naopak spojenců, nebo zda se v blízkém okolí třeba nenachází nějaké území, které by bylo zatím neobsazené.
Hraní bez zvětšeného dohledu je zkrátka na nic.
Článku věnujte pozornost, protože je nejkomplexnějším výpisem všeho, co vám hraní ulehčí z hlediska zvýšeného dohledu.
Struktura, organizace a názvosloví
Úplně všechno, co ve hře zvyšuje dohled, bude pro účely tohoto článku nazváno "VYLEPŠENÍ". Vylepšení budou řazena vzestupně podle úrovní (Tier) ve hře, čili prakticky chronologicky, jak na ně během hraní může cestovatel narazit.
Každé Vylepšení bude podrobně uvedeno tímto způsobem:
Úroveň Vylepšení
Obrázek Vylepšení
Název Vylepšení (česky i anglicky)
Kategorie Vylepšení (vždy bude uvedeno, zda se jedná o specializaci, zbraň, příslušenství atd.)
Využití Vylepšení (vždy bude uvedeno, jaká povolání ho mohou využívat)
Dostupnost Vylepšení (vždy bude uvedeno, jak se k vylepšení dostat)
Materiál Vylepšení (bude uvedeno, pokud ho lze vylepšit)
Poznámka (v mnoha případech budou uvedeny dodatečné užitečné údaje)
Obecný princip
NAPROSTO VŠECHNA Vylepšení přidávají k dohledu přesně 20%.
To je zcela zásadní informace, ze které je potřeba vycházet. Je úplně jedno o jaké vylepšení jde, či jakou mají kvalitu. Abych byl konkrétní: pokud budete používat jako příslušenství Lucernu, je úplně egál, zda se jedná o unikátní Lucernu nebo o Lucernu defektní, obě vám k dohledu přidají přesně 20%.
Jedinou výjimkou mezi Vylepšeními jsou Drahokamy, které přidávají 2% každý.
Výpočet dohledu je prostý. Základní dohled je 180 metrů, 20% ze 180 je 36. Takže pokud použiji jedno Vylepšení, můj dohled se okamžitě zvýší na 216 metrů. To si můžete sami ověřit. Postupujte takto:
Dole na liště zmáčkněte ikonku své postavy, pak najděte nahoře v kruhu ikonek srdíčko (Status), třetí tabulka je věnována vlastnostem a jako poslední údaj je uveden váš Dohled.
Kategorie: užitná věc
Využití: všichni
Dostupnost: běžně v obchodech, vždy skladem za 100 zlatých
Poznámka: každé vaše hraní by mělo začínat tím, že si zapálíte pochodeň, ostatně v noci je potřeba si i beztak posvítit. Pochodeň svítí přesně jednu hodinu. Každá věc vám sice přidává 20%, ale pokud si rozsvítíte pochodeň 2x, efekt se v tomto případě kumulovat nebude. Pokud ale budete mít zapálenou pochodeň a vezmete si také věčnou pochodeň, obdržíte k dohledu 20% od každé z nich.
Kategorie: příslušenství (tretky)
Využití: všichni
Dostupnost: v obchodech nebo jako prémie za úkoly
Poznámka: používání Lucerny přiláká více nepřátel
Kategorie: zbraň
Využití: jen mágové
Dostupnost: prémie z Vůdce Drakonianů
Materiál: čistý draconit
Poznámka: síla 8, magie 48, žádný slot
Kategorie: budova
Využití: všichni
Dostupnost: tvrz je možno postavit brzy, ale úmyslně jsem ji dal do třetího řádu, kdy má hráč dostatek dostupných surovin a prostředků
Poznámka: efekt majáku lze použít jednou během čtyřiadvaceti hodin a zvýšený dohled trvá 1 hodinu, určitou zajímavostí je, že tento efekt se přenese na cestovatele, takže má zvýšený dohled i ve světě, například když navštíví cestovním portálem některého ze spojenců
Kategorie: zbraň
Využití: jen zloději a válečníci
Dostupnost: prémie za donášku pro Plamenochodce Pyre
Materiál: ohněkam
Poznámka: síla 90, magie 18, 3 sloty
Kategorie: druhá ruka
Využití: všichni
Dostupnost: prémie z Prastarého mimika (královské nájezdy)
Poznámka: zabraňuje oslepnutí, může zapálit soupeře, zvyšuje střeh o 2%
Kategorie: zbraň
Využití: jen mágové
Dostupnost: prémie z Pyre (katakomby, T5, boss)
Materiál: ohněkam, stříbro, dřevo, runový kámen
Poznámka: síla 42, magie 118, hbitost 24, může zapálit soupeře, 2 sloty
Kategorie: zbraň
Využití: jen zloději a válečníci
Dostupnost: prémie z Pyre (katakomby, T5, boss)
Materiál: ohněkam, stříbro, dřevo, runový kámen
Poznámka: síla 118, magie 42, hbitost 12, může zapálit soupeře, 2 sloty
Kategorie: zbraň
Využití: jen mágové
Dostupnost: prémie z Mocného hledače
Materiál: okokam
Poznámka: magie 120, 4 sloty
Kategorie: zbraň
Využití: jen zloději
Dostupnost: prémie z Hela (nájezdy, svět)
Materiál: duše, mythril, platina, solarit
Poznámka: síla 132, magie 80, hbitost 40, mana 60, kritikál 3%, poskytuje imunitu na oslepnutí a hnilobu, 6 slotů
Kategorie: zbraň
Využití: všichni
Dostupnost: prémie ze Surta (nájezdy, svět)
Materiál: duše, mythril, platina, solarit
Poznámka: síla 122, magie 122, hbitost 36, mana 60, kritikál 2%, způsobuje slepotu, 7 slotů
Kategorie: příslušenství (tretky)
Využití: všichni
Dostupnost: prémie ze Scruuga (nájezdy, svět), Ebenového Scruuga (nájezdy, svět)
Poznámka: přivábí větší množství nepřátel
Kategorie: lektvar
Využití: všichni
Dostupnost: lze namíchat v budově Bylinkáře, potřebné věci: super prázdná láhev 1x, slunečný list 10x
Poznámka: efekt po použití trvá 1 hodinu
Kategorie: specializace
Využití: všichni
Dostupnost: cestovatel, který dosáhne pátého řádu (úroveň 100), se může specializovat na Stopaře, cena 25.000 ornů
Poznámka: vidí také ve tmě
Kategorie: zbraň
Využití: jen mágové
Dostupnost: prémie z Běsnícího hledače (nájezdy, svět)
Materiál: okokam
Poznámka: magie 148, hbitost 24, zvyšuje hbitost v boji
Kategorie: zbraň
Využití: jen mágové
Dostupnost: prémie z Vůdce Drakonianů (Zatracence)
Materiál: čistý draconit
Poznámka: magie 160
Kategorie: zbraň
Využití: jen mágové
Dostupnost: prémie z Padlého věštce Ra
Materiál: okokam
Poznámka: síla 24, magie 155, oslepuje nepřítele, 3 sloty
Kategorie: zbraň
Využití: jen zloději a válečníci
Dostupnost: prémie z Arény (soubojů)
Materiál: duše, mythril, platina, solarit
Poznámka: síla 170, oslepuje nepřítele, 4 sloty
Kategorie: příslušenství (tretky)
Využití: všichni
Dostupnost: prémie z Půlnočního hledače
Poznámka: HP 50, mana 50, v tomto konkrétním případě je pochopitelně výhodné používat Půlnoční oko v co nejlepší kvalitě, protože čím kvalitnější si seženete, tím více vám přidá HP a many.
Kategorie: druhá ruka
Využití: všichni
Dostupnost: prémie z Mamona
Materiál: zeměkam, ledokam, bleskokam, ohněkam, ortanit
Poznámka: HP 50, mana 50, síla 32, magie 32, obrana 32, rezistence 32, hbitost 32, střeh 6%, kritikál 2%. Způsobuje zranění nepříteli a zároveň léčí svého hrdinu. Poskytuje dočasná posílení a způsobuje dočasná oslabení nepříteli. Fakticky se nejedná o zbraň, takže ji nelze vybavit drahokamy, které jsou do zbraní určeny, 3 sloty
Kategorie: drahokam
Využití: všichni
Dostupnost: prémie z Třetího jezdce Apokalypsy (nájezdy, svět)
Poznámka: Každý tento drahokam poskytuje 2% k dohledu. V tomto případě se efekty sčítají při použití více drahokamů. Tímto drahokamem mohou být osazeny výhradě zbraně. Nezáleží na kvalitě drahokamu, bez rozdílu dává každý 2%.
Kategorie: zbraň
Využití: jen mágové
Dostupnost: prémie z Mocného hledače (zatracence)
Materiál: okokam
Poznámka: magie 260, rezistence 96, 4 sloty
Kategorie: zbraň
Využití: jen zloději
Dostupnost: prémie ze Zatraceného Hela (nájezdy, svět)
Materiál: větší duše, mythril, platina, solarit
Poznámka: mana 60, síla 284, magie 80, hbitost 80, kritikál 4%
Kategorie: zbraň
Využití: všichni
Dostupnost: prémie ze Zatraceného Surta (nájezdy, svět)
Materiál: duše, mythril, platina, solarit
Poznámka: mana 60, síla 284, magie 80, hbitost 80, kritikál 4%, 6 slotů
Naše tipy pro vás
- zcela si zautomatizujte začátek každého hraní, vždy skočte do předmětů, které jsou na dolní liště vpravo od ikonky vaší postavy a spusťe: 1) šťastnou minci, 2) šťastnou stříbrnou minci, 3) virguli, 4) lektvar zkušeností a pochopitelně také 5) pochodeň. Váš dohled nikdy nebude jen minimální.
- vypněte si automatické rozkládání zbraní, které by mohlo zapříčinit, že některou ze zbraní, poskytující vyšší dohled nebudete mít k dispozici
- důsledně likvidujte ty nepřátele, kteří poskytují Vylepšení dohledu
- sestavte si funkční specializovaný set na dohled. Použijte výše uvedené zbraně do obou rukou, zbraně vylepšete na maximum a jakmile budete moci a budete mít drahokamy "Symboly války" nechte si je vsadit do těchto zbraní. Na mistrovské, démonické a božské úrovni zbraní se objeví nové sloty, do kterých také můžete nechat Symboly války zasadit.
- Jako příslušenství (tretky) používejte Půlnoční oko (nejlépe samozřejmě unikátní). Je to lepší varianta než jakákoliv, byť sebelepší, lucerna. Ta vám nic nepřidá, pouze láká nepřátele. Jakmile ale budete mít opravdu dobrý dohled, o nedostatek nepřátel nemusíte mít žádný strach.
- Jakmile dosáhnete 9.řádu (T9), snažte se vyvolávat monstra do nájezdů co nejčastěji. Ze statistického hlediska je logicky nejpravděpodobnější, že vyvoláte také Třetího jezdce Apokalypsy. V 10.řádu je pravděpodobnější, že vyvoláte spíše častěji jiné monstrum.
- Surt přichází v letních měsících. Meč Zatraceného Surta (a také například jeho kyrys) je jednou z nejhledanějších a také objektivně nejlepších zbraní v celé hře. Šetřte si Svitky vyvolání právě na jeho měsíc a pak neváhejte, snažte se Zatracených Surtů zabít co nejvíce. Ideální je pochopitelně mít dva jeho meče do obou rukou.
- Na hlavu, trup a nohy neexistuje žádná výstroj ani drahokamy do ní, které by přidávaly dohled. Pátráním nemusíte ztrácet čas.
- Set na zvýšený dohled vám nebude přinášet dostatek zkušeností, ornů ani peněz, nebude vhodný do bitev a nebudete s ním slavit úspěch ani v nájezdech. Set je tedy vhodné doplnit o další, specializované sety. Určitě si sestavte výnosný set do katakomb, kombinovaný do válek (1 proti magii s vysokou rezistencí, 2 proti síle s vysokou obranou, 3 univerzální do bojů o území a kolosea), dále výnosný set do terénu, odolný set s vysokou silou (magií) do nájezdů.
- Jakmile někam pojedete vlakem či autobusem, nejprve uveďte do činnosti set na zvýšený dohled, najděte urychleně obě svatyně, pak střídavě přepínejte mezi setem na zvýšený dohled a výnosným setem pokaždé, když na dálku uvidíte nepřítele, kterého byste s výnosným setem ještě zdaleka neměli v hledáčku. Takto ho budete moci očekávat a neunikne vám.
- Set na zvýšený dohled je také ideální pro vyhledávání katakomb. Pokud do katakomb vstoupíte a máte-li zapnutou výnosnou šablonu vybavení u katakomb, boj začnete automaticky s nastavenou výnosnou šablonou.
tabulka s odkazy na orna.guide:
Velmistr Shadowfil
Vita incerta, Mors certissima
a
Buffalobills, skromný a oddaný kronikář
Littera scripta manet